GOMBAPONT a delikát-bolt a piacon

El tudjátok képzelni, hogy Központi Nagyvásárcsarnokban, a Fényutcai piacon, a Fehérvári úti csarnokban van egy különleges Gomba-Zöldséges Delikát-bolt friss termesztett és erdei gombák nagy választékával a legkülönbözőbb gombaalapú termékekkel, szarvasgombás finomságokkal? Amit szemed szád megkíván megkóstolhatod. Ha gombász vagy, vagy gomba-mániákus, akkor felszerelheted magad gombászkéssel, szarvasgomba reszelővel, gombászkosárral, gombászpólóval, sapkával.

 

Hogy kerül a gomba a delikát-boltba?

Mi delikát, deli, gourmet, csemege portfólióhoz kapcsoljuk a gombát. Magyarországon a gomba, egy nagyon rövid két világháború közötti időszaktól eltekintve, a városi népesség számára mindig is exkluzív, ünnepi, azaz delikát élelmiszernek volt tekintendő. Egyedül a termesztett csiperke van jelen a magyar élelmiszer boltok, illetve a zöldség-gyümölcs árusítóhelyek általános kínálatában. A viszonylagosan olcsóbb termesztési, előállítási költségeit figyelembe véve is hús áron árusítják, azaz árait a költség összehasonlításban fölül pozicionálják a húsokhoz képest.

A GOMBAPONT elsősorban választék tekintetében prémium piac. Gombapontokon kívül  ismerünk olyan helyet Magyarországon, ahol egyszerre 2-5 féle erdei és 5-10 fajta termesztett gomba lenne kapható. A kapcsolódó gombaalapú termékskála részlegesen egyes delikát-boltok kínálatában jelenik meg, elsősorban szarvasgombás és erdei gombás termékek formájában. Webes delikát-boltok, amelyek gomba és gombás termékek kínálatán alapulnak Spanyolországban és Portugáliában vannak jellemzően. Fizikai gombaalapú delikát-bolt nem létezik ismereteink szerint. Célturisztikai helyeken szarvasgomba és erdei gomba „szuvenírshop” jellegű delikát-boltok néhány helyen lokálisan jellemző pontokon működnek Európában.

Deli, delikát, gourmet boltok általában másfajta szűkített tematikus árusítóhelyként működnek, leggyakrabban  – sajt, hússzárazáru és hentes, exkluzív ital, tengeri hal, kaviár, speciality kávé, tea, csokoládé, édesség, cukrászda, bonbon, pékáru, exotikus különleges zöldség-gyümölcs, fűszer – alapú kínálattal.

A delikát-bolt jelleget ötvözve az egyedi gombakínálattal új delikát zöldség-gyümölcs Gombapontokat hozunk létre, mintegy válaszul a magyar vásárlói percepcióra (berögzült hit), miszerint: „A gomba, az delikát”.

A delikátjellegnek erős alapot ad a tulajdonosok üzleti, gasztronómiai háttere: szarvasgombás bonbonok és termékek gyártása forgalmazása – Terfézia Brand 2010 óta, szarvasgomba, erdei gomba kereskedelem román- magyar-olasz-német viszonylatban több mint 10 éve. A gombák és beszerzésében, értékesítésében, feldolgozásában jelentős kapcsolat és tapasztalati háttérrel rendelkeznek.

Gomba a boltban, delikátbolt pedig a piacon

A magyar köztudatban a gomba speciális különleges húspótló zöldség. A magyar fogyasztási szokásoknak megfelelően a halakkal szinte holtversenyben áll a gombafogyasztási rangsorhelyünk a világban, – épphogy nem utolsó! A csiperke barna változata a magyar átlagember „legmerészebb gasztrokalandjai” közé tartozik.

Erdei gombát csak a hagyományos gyűjtői helyeken (Őrség, hegyvidéki erdők) „ismertségi-ismeretségi” alapon, illetve gombaszakellenőrrel ellátott piacokon szezonban időjárástól függően lehet kapni. A szuper -és hipermarketek kínálatában megjelennek a csiperkén túl az egyéb friss termesztett gombák is. Shii-Take, Laska, Ördögszekér, Portobello, Shimeji. A gyűjtött gombákat illetően Nyugat-Európa, sőt általában más országok piacai roskadoznak a gombaszezonban a vargánya, róka, szegfű és kucsmagomba kínálattól.  A hagyományos szarvasgomba helyeken pedig a gyűjtőktől illatozhatjuk, válogathatjuk, vásárolhatjuk darabonként nagyságtól és minőségtől függő áron a szarvasgomba gumókat.

Magyaroszágon gyűjthető gomba csak szakellenőrrel ellátott termelői piacokon és néhány nemzetközi áruházláncban ideiglenes jelleggel található, ingadozó rossz, minőségű, drága áru formájában. Erdei, mezei vadgombákból a horeca- és gasztro felvevőpiac csak közvetlen gyűjtői bázison működik, – és ahogy a felvevői, úgy a gasztro, vendéglői kínálat (erdei gomba az étlapon) is csak ad hoc jellegű.

A magyar gombavásárlói percepciók (berögzült hit) másik oszlopa a fentiekből következően, hogy csiperkétől eltérő gombát csak piacon vásárlunk. A magyar tradicionális vásárlási szokások fontos színtere a piac. A piacon vásárolhatunk termelői zöldséget, a szomszéd néni virágoskertjéből virágot, és gyümölcsöséből almát, barackot és szőlőt, friss bontott, vagy akár élő baromfit, és nem utolsósorban a gyűjtőktől a piaci szakellenőrrel ellenőriztetett erdei gombát.

A piacokra súlyos csapást mért a vásárlói szokások átalakulása, amely a szuper és hipermarketet jelölte ki az élelmiszerbeszerzés fő pontjaivá. Az európai uniós élelmiszerkereskedelmi előírások, az élelmiszerbiztonsági standardok, HACCP voltak a következő csapások.. A falusi városi piacok megszűntek, bezártak, iparcikk (kínai) kereskedelmi jelleget vettek fel az eredeti fő élelmiszerprofil helyett.

Piacok, Csarnokok, Gasztroterek, Foodhall

Van ellentétes tendencia is. A falusi termelési mód támogatására nélkülözhetetlen, hogy közeli termelői piacokon árusíthassák a termékeket. A falvak népesség megtartóképessége függ ezen piacoktól. Ezért mind az Európai Unió, mind a hazai agrárpolitika, mind pedig önkormányzatok támogatják, felújítják, sőt újraindítják a bezárt helyi piacokat. A városokban pedig modernizálják a régi építésű csarnokokat vagy újakat építenek.  – Klauzál téri csarnok, Lehel piac, Újpesti Piac, Sashalmi piac, Rákóczi téri csarnok. Az új gasztrotrendek – a „slow food”, „főzz otthon”, „kerüld a tartósítószereket, a magas feldolgozottságú élelmiszereket, vedd a hazait” – szintén támogatják a piacok újjáéledését. A szállítási és energiaköltségek robbanásszerű emelkedése szintén az ellátási láncok és távolságok rövidülése irányába hat és erősítik a piacok létjogosultságát.

A piacok és csarnokok azonban őrlődnek a két ellentétes irányú hatásmechanizmus alatt és átalakulnak. Közösségi terekké válnak, ahol nem csak vásárolnak az emberek, hanem ahol találkoznak, együtt vannak. Európa számos városában régi vasútállomások, piac-csarnokok óriási foodhall-okká válnak boltokkal, piaci standokkal, éttermekkel, bisztrókkal és kávézókkal az élelmiszer kereskedelem, gasztronómia és egyúttal a kulinária fellegváraivá lesznek. Szinte mindenhol megtalálhatóak, – Barcelona, Bilbao, Lisszabon, Párizs, Bécs és Budapest és megannyi megapolis, turistaközpont, gasztrocélváros „Food-hall”-jai,  Gasztrocsarnokai várnak.

Budapesten azonban Covid visszavetette a folyamatot. Bezárt a Hold utcai csarnok, tovább romlottak egyes piacok üzletfoglaltsági mutatói. A Központi Nagyvásárcsarnok is szinte csak buszos turista látványosság, mintsem működő gasztroparadicsom. Mi ennek ellenére hiszünk a piacok újjáéledésében és semmi esetre sem tennénk a Gombapontjainkat belső Budapesti üzletközpontokba (West-End, Dunapláza, Árkád, Aréna, Mammut, MOM, Allee, Etele).

 

Kegyes piaci helyzet van most Gombapontot telepíteni Budapest nagyforgalmú piacaira, csarnokaiba. Üzletileg perspektivikus, támogatott, illeszkedik a piaci trendekhez és a magyar vásárlói tradíciókhoz, vásárlói percepciókhoz.

Csatlakozzatok Ti is! Legyetek vásárlóink a megnyíló Gombapontjainkon!